کد مطلب:276992 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

قم پایگاه انقلاب
با توجه به مجموع روایاتی كه در رابطه با خروج سیدحسنی متذكر شدیم، همچنین با توجه به شواهد و قرائن بسیاری كه در بخش دوم تحت عنوان «انقراض دولت شاهنشاهی در ایران» آوردیم: و باز با توجه به اینكه كشور اسلامی ایران تنها كشوری است كه مهد خاندان رسالت است و از دیر زمان مذهب حقه ی اهل بیت علیهم السلام را به عنوان مذهب رسمی كشور پذیرفته است به این نتیجه می رسیم كه از دیدگاه روایات اسلامی در تلقی نگارنده:

قبل از ظهور مبارك حضرت مهدی علیه السلام انقلاب عظیمی در خاورمیانه به وجود می آید كه این انقلاب با قیام سیدی بزرگوار از دودمان اهل بیت علیهم السلام از شهر مقدس «قم» آغاز می شود و با وحدت و یكپارچگی ملت مسلمان ایران و حركت انقلابی جامعه ی اسلامی رژیم شاهنشاهی در این كشور سقوط می كند، و انقلاب اسلامی ایران پیروز می گردد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استكبار جهانی برای دفاع از موضع ضد انسانی خود به مقابله با انقلاب برمی خیزد، رژیم خون آشام عراق و حكام خود فروخته ی بغداد را به جنگ و ستیز با انقلاب وادار می نماید. جنگ و نبرد برای مدتی طولانی به درازا می كشد، استكبار جهانی راه به جائی نمی برد، ولی پایه های حكومت اسلامی در ایران محكم و استوار می گردد و انقلاب اسلامی ایران تا انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام ادامه می یابد و به طور طبیعی زمینه ی ظهور آن حضرت را فراهم می آورد.

آنچه گفته شد حقایقی است كه با احادیث فراوانی تأیید می شود، و تصور نگارنده نیز بر این است كه شهر مقدس «قم» تا ظهور حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف -



[ صفحه 383]



پایگاه اصلی انقلاب، و انقلاب اسلامی ایران تا انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام ادامه خواهد داشت، و به همین سبب ائمه ی معصومین علیهم السلام به طور خصوصی از شهر مذهبی قم نام برده اند، و چون با الهام الهی می دانسته اند كه یك روز ایران مركز «تشیع» می شود و قم پایگاه علم و دانش و معدن فقه و فقاهت و حامل رجال دین و مراجع تقلید شیعه و راویان أخبار اهل بیت، و جانشینان حضرت حجت علیه السلام خواهد بود، از اینرو آنرا به عنوان پایگاه انقلاب فرهنگی اسلام در نزدیكیهای ظهور حضرت قائم علیه السلام معرفی فرموده اند.و اینك برای تأیید مطلب به چند حدیث در این زمینه توجه فرمائید:

1- در حدیثی از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه یكبار كه آن حضرت درباره ی شهر مقدس قم سخن می گفت در این رابطه فرمود:

«ان الله احتج بالكوفة علی سائر البلاد و بالمؤمنین من أهلها علی غیرهم من أهل البلاد، و احتج ببلدة قم علی سائر البلاد، و بالمؤمنین من أهلها علی سائر أهل المشرق و المغرب من الجن و الانس. و لم یدع الله قم و أهلها مستضعفین. بل وفقهم و أیدهم... ان الدین و أهله بقم ذلیل، و لولا ذلك لأسرع الناس الیها فخربت قم و خرب أهلها فلم تكن حجة علی سائر البلاد. و اذا كان ذلك لم تستقر السماء و الأرض و لم ینظروا. و سیأتی زمان تكون بلدة قم و أهلها حجة علی الخلایق، و ذلك فی زمن غیبة قائمنا الی ظهوره. و لولا ذلك لساخت الأرض بأهلها».

«خدای تبارك و تعالی به وسیله ی كوفه بر همه ی شهرها احتجاج نموده و با مؤمنین از أهل آن بر سایر شهرها. و به وسیله ی «قم» بر همه شهرهای جهان و با مؤمنین از أهل آن، بر همه ی مردم شرق و غرب از جن و انس.

خداوند هرگز قم و أهل قم را به خواری و زبونی ترك ننموده است بلكه پیوسته آنها را توفیق می دهد و تأیید می نماید. ولی همواره دین و أهل دین در قم - در أنظار دشمنان- خوار هستند. و اگر چنین نمی شد مردمان بسوی آن هجوم می بردند و آنجا را ویران می ساختند و دیگر حجتی بر دیگر شهرها باقی نمی ماند. و در این صورت آسمان و زمین بر جای خود ثابت و استوار نمی ماند و به ساكنان زمین مهلت داده نمی شد.



[ صفحه 384]



زمانی فرا خواهد رسید كه قم و أهل قم بر همه ی مردم روی زمین حجت باشد. و آن در زمان غیبت قائم ما تا هنگام ظهور اوست. و اگر قم نبود زمین ساكنانش را در كام خود فرو می برد» [1] .

در این حدیث شریف چنانكه ملاحظه می شود امام صادق علیه السلام شهر مقدس قم را به عنوان پایگاه انقلاب فرهنگی اسلام در نزدیكیهای ظهور حضرت مهدی -ارواحنا له الفداء- معرفی فرموده و شهر مذهبی قم و أهل آن را از مؤمنین كه عبارت از رجال دین و مراجع تقلید باشند بر تمام مردم جهان حجت دانسته است.

2- در حدیث دیگری كه از آن بزرگوار نقل شده چنین آمده است كه در همین رابطه فرمود:

«ستخلو الكوفة من المؤمنین و یأرز العلم عنها كما تأرز الحیة فی جحرها، ثم یظهر العلم ببلدة یقال لها قم، و تصیر معدنا للعلم و الفضل...

و ذلك عند قرب ظهور قائمنا... فیجعل الله قم و أهله قائمین مقام الحجة... فیتم حجة الله علی الخلق حتی لا یبقی أحد علی الأرض لم یبلغه الدین و العلم، ثم یظهر القائم علیه السلام»

«كوفه از مؤمنان خالی می شود. و علم از آن برچیده می شود، آنچنانكه مار در لانه خود درهم می پیچد. آنگاه در شهری به نام «قم» ظاهر می شود، و آنجا معدن علم و فضل می گردد، و آن در نزدیكیهای ظهور قائم ما است. و خداوند قم و أهل آنرا قائم مقام حجت علیه السلام قرار می دهد، و حجت خود را بر مردم جهان به اتمام می رساند تا اینكه در روی كره زمین كسی نمی ماند كه علم و دین به او نرسیده باشد، و سپس حضرت قائم علیه السلام ظاهر می گردد». [2] .

در آغاز این حدیث امام صادق علیه السلام از یك حادثه ی تاریخی خبر می دهد كه نجف اشرف مركزیت خود را در رابطه با علوم اسلامی از دست می دهد و این مركزیت به شهر مذهبی قم منتقل می گردد و این شهر مقدس مركز علم و دانش خواهد گردید و جانشینان حضرت حجت علیه السلام در آنجا اقامت خواهند داشت كه هم اكنون پس از گذشت



[ صفحه 385]



1200 سال، این پیشگوئی امام تحقق یافته و حوزه ی علمیه ی نجف اشرف كه از هزار سال پیش تاكنون پایگاه علمی شیعه و مجمع علماء و دانشمندان و مراجع بزرگ تقلید بوده تقریبا بصورت تعطیل درآمده است.

سپس امام علیه السلام پیشبینی می كند كه شهر مقدس قم در آینده تاریخ بصورت یك پایگاه فرهنگی قوی و نیرومند اسلامی درمی آید كه مركز علم و دانش و معدن فقه و فقاهت می گردد تا جائی كه همه ی مردم روی زمین را از نظر فرهنگ اسلامی تغذیه می نماید. و این یكی از معجزات بارز احادیث اسلامی است زیرا:

«خواننده گرامی به خوبی آگاه است كه حوزه ی علمیه قم در سال 1340 هجری قمری برابر با - سال -1301 شمسی به دست توانای حضرت آیةالله حاج شیخ عبدالكریم حائری - علیه الرحمة و الرضوان - تأسیس شد، و پیش از آن مركز علوم دینی نبود و مراجع تقلید در آنجا سكونت نداشتند، و امام صادق علیه السلام بیش از 1200 سال، پیش از تأسیس حوزه ی علمیه ی قم از سكونت مراجع عالیقدر شیعه در آن خبر داده است» [3] .

و نكته ی جالبتر و مهمتر آنكه ششمین پیشوای معصوم شیعه توضیح می دهد كه این حادثه- یعنی: پایگاه علمی شدن شهر قم- در نزدیكیهای ظهور قائم آل محمد - صلوات الله و سلامه علیهم أجمعین- محقق می شود و خداوند قم و أهل آنرا قائم مقام حضرت حجت علیه السلام قرار می دهد.

تصور ما بر این است كه این فرمایش امام معصوم علیهم السلام در حق كسانی است كه پیش از ظهور حضرت مهدی علیه السلام با معرفت و شناخت حق، پرچم حق را برافراشته نگه می دارند و با تلاشی خستگی ناپذیر جهانیان را بسوی اسلام و قرآن دعوت می نمایند، و آنگاه كه لازم باشد قیام می كنند، و فریاد برمی آورند، و چون مسأله ی ظهور واقع شود با میل و رغبت تمام به حمایت از اسلام و امام برمی خیزند و دست از یاری او برنمی دارند، و در صف یاران خاص آن حضرت قرار می گیرند. و دلیل این اعتقاد روایت دیگری است كه از امام ششم نقل شده كه یكبار در مورد قم فرمود:

«انما سمی قم -هكذا- لأن أهله یجتمعون مع قائم آل محمد صلی الله علیه و آله، و یقومون



[ صفحه 386]



معه، و یستقیمون علیه و ینصرونه».

«قم به این جهت «قم» نامیده شد كه أهل آن در محضر قائم آل محمد -صلوات الله علیه- گرد می آیند و با او قیام می كنند و به امامت او اعتراف دارند و از یاری او دست برنمی دارند» [4] .

آری آنچنانكه پیشوایان معصوم علیهم السلام فرموده اند «قم» مركز علم و دانش و معدن فقه و فقاهت است. پایگاه حاملان دین و راویان اخبار آل محمد صلی الله علیه و آله و محل استقرار حامیان مذهب اهل بیت علیهم السلام و مجمع مؤمنان است.

ابن شهریر نور و شكوفان مهبط جبرئیل امین، جایگاه دوستان و پیروان امیرالمؤمنین علیه السلام و قائم مقام حضرت حجت -عجل الله تعالی فرجه الشریف- است كه با مقدم هشتمین امام معصوم علیه السلام متبرك شده و با مرقد پاك و مطهر خواهر گرامش فاطمه ی معصومه علیهاالسلام زیارتگاه عموم شیعیان جهان گردیده، و با وجود یاران بهتر مردمان یعنی: وجود مقدس حضرت صاحب الزمان علیه السلام از سوی پیشوایان دین، به عنوان كانون قیام و انقلاب معرفی شده است.

آری قم مركز علم و دانش، پایگاه قیام و انقلاب است، و پیامبر گرامی اسلام و جانشینان معصوم آنحضرت در روزگاری از این شهر با عظمت و پایگاه علمی شدن آن خبر داده اند كه شهر قم بصورت شهركی از شهرهای آتش پرست ایران بوده است و امروز بعد از گذشت چهارده قرن همه ی آنچه را كه پیشوایان معصوم علیهم السلام درباره ی قم فرموده اند تحقق یافته است.

امروز كه حوزه علمیه ی نجف اشرف آن پایگاه هزار ساله جهان تشیع به ضعف گرائیده بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی آل محمد صلی الله علیه و آله در حوزه ی علمیه ی قم مستقر گردیده و مورد توجه عموم جهانیان قرار گرفته است.

امروز بر كسی پوشیده نیست كه انقلاب بزرگ ایران از حوزه ی علمیه ی قم رهبری گردید، و گفتار هفتمین پیشوای معصوم شیعه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مبنی بر قیام و نهضت مردی از «اهل قم»، و با قیام بی سابقه ی ابرمردی از دودمان اهل بیت علیهم السلام از



[ صفحه 387]



شهر مقدس قم، تحقق یافت، و ملت مسلمان و انقلابی ایران با بیانات رسا و شیوا و فریادهای پیاپی آن دلیرمرد آزاده ی تاریخ به پاخاستند و قدرت افسانه ای شاه را در هم شكستند و او را وادار به فرار نمودند و تاج و تخت چند هزار ساله پادشاهی را واژگون ساختند.

آری خواننده ی گرامی با توجه به آنچه گذشت جای هیچ گونه شك و تردید برای احدی باقی نمی ماند كه نخستین فریادگر انقلابی كه ساقط كننده ی رژیم ستمشاهی در ایران و صاحب اصلی انقلاب است سیدی از اولاد امام حسین علیه السلام است كه در بعضی از روایات اسلامی از او نیز به «خراسانی» تعبیر شده است.

و اما سیدحسنی-اگر در روایات مذكوره حسنی درست باشد- سید دیگری خواهد بود كه با تداوم انقلاب اسلامی، و پیش از خروج سفیانی، زمام امور مردم مسلمان ایران را به دست می گیرد و قیام خود را بر اساس نهضتهای پیشین استوار می سازد و زمینه را برای ظهور آخرین حجت خدا فراهم می نماید و در هنگامه ی ظهور در برابر سفیانی به پا می خیزد و ستمگران متجاوز را به قتل می رساند و پیروزمندانه وارد كوفه می شود و پیروان سفیانی را تارومار می سازد و با حضرت مهدی علیه السلام بیعت می نماید و از یاران خاص حضرت بقیةالله -عجل الله تعالی فرجه الشریف- می گردد.



[ صفحه 391]




[1] بحارالانوار جلد 60 ص 213 و در چاپ بيروت جلد 57 همان صفحه.

[2] بحارالانوار ج 60 ص 213 و چاپ بيروت ج 57 همان صفحه.

[3] روزگار رهائي ج 1 ص 358.

[4] بحارالانوار جلد 60 ص 216 و منتخب الاثر ص 485.